Etický kodex čerpá a je v souladu s etickým kodexem ALMŠ.Všichni pracovníci LDK Majoránek sdílejí tento etický kodex jako profesně i lidsky závaznýdokument, který umožňuje pedagogům pracovat s chybou.Jeho dodržování a naplňování je součástí náplně práce všech pracovníků LDK Majoránek.V rámci profesionalizace své práce, vytvořili pracovníci LDK Majoránek tento vlastní etický kodex.Etický kodex slouží k týmové práci a je minimálně 1x ročně revidován.


Průvodce ve vztahu k sobě

Průvodce reflektuje své potřeby a pocity, je schopen je vyhodnotit a zpracovat.


Chráním si svůj osobní prostor? Umím se vymezit, říci ne? Jsem schopný/á prosadit si své potřeby, vnímat své pocity a reflektovat je aniž bych zasahoval do bezpečných hranic ostatních spolupracovníků?


Průvodce se profesně a osobnostně rozvíjí, je si vědom motivů a smyslu své práce.


Pracuji na sobě v rámci profesního a osobnostního růstu? Jsem dostatečně motivován/a? Umím naslouchat? Umím být trpělivý? Znám své profesní limity? Znám své profesní nedostatky a chci na jejich odstranění pracovat?


Průvodce o sebe pečuje ve všech rovinách.


Starám se dostatečně o svou psychohygienu? Navazuji a udržuji kvalitní vztahy? Trávím aktivně svůj volný čas? Umím si najít prostor sám pro sebe?


Průvodce ve vztahu k dětem


Průvodce zná a reflektuje potřeby dětí, respektuje jejich individuální odlišnosti
Jsem schopen respektovat odlišnosti dítěte? Přijímám dítě takové jaké je, a to i s ohledem na jeho
zázemí a prostředí, ze kterého pochází? Chovám se k dítěti s úctou? Kladu na dítě požadavky
přiměřené věku a jeho schopnostem? Rozpoznám a respektuji individuální potřeby dítěte? Podávám
dítěti informace přiměřené jeho věku? Jsou tyto informace srozumitelné?


Průvodce vědomě umožňuje dětem bezpečně riskovat a pracovat s chybou.


Podporuji dítě tak, aby mělo důvěru samo v sebe? Zdravé riskování podporuji, je-li to pro všechny
bezpečné, umožňuji dítěti chybovat?


Průvodce vědomě směřuje děti k celostnímu komplexnímu rozvoji, je vzorem k nápodobě .


Poskytuji dítěti dostatek podnětů a prožitků pro jeho zdravý rozvoj? Vychovávám dítě k toleranci
k úctě vlastní jinakosti?


Průvodce vytváří dítěti bezpečný prostor s jasnými hranicemi.


Vytvářím dítěti bezpečné prostředí? Nastavuji dítěti smysluplná pravidla? Dokážu
rozpoznat hranici, kdy dítě ubližuje sobě nebo okolí? Nastavuji dítěti srozumitelné a přijatelné
hranice?


Průvodce zachovává mlčenlivost o citlivých informacích týkajících se dítěte.


Průvodce ve vztahu k rodičům dětí

Průvodce si je vědom hranic profesních a osobních vztahů s rodiči a zachovává mlčenlivost o
důvěrných informacích rodiny.
Jsem si vědom profesních hranic ve vztahu s rodičem dítěte? Nenavazuji intimní vztahy
s rodiči a sourozenci svěřeného dítěte? Dokážu balancovat na tenké hranici mezi užším osobním a
profesním vztahem?


Průvodce respektuje expertní roli rodiče k jeho vlastnímu dítěti, otevřeně a kompetentně
komunikuje s rodiči o rozvoji dítěte .


Komunikuji s rodiči otevřeně a profesionálně o otázkách týkajících se vývoje jejich dítěte?
Zajímám se o rodinné zázemí dítěte? Jsem si vědom toho, že každé dítě má svůj „rodinný příběh“?
Vnímám souvislosti? Dokážu odborně zodpovědět dotazy rodičů či je odkázat na odbornou pomoc?
Dokážu sdělovat rodičům informace o dítěti citlivě a profesionálně? Respektuji rodiče v rámci
jejich role jako odborníky na výchovu svých dětí? Je pro mě rodič rovnocenným partnerem v rámci
výchovy a vzdělávání jeho dítěte/ dětí?


Průvodce aktivně vytváří přátelský prostor pro spolupráci s rodiči.


Podporuji svým chováním vzájemnou dobrou spolupráci? Vytvářím přátelské a inspirativní
prostředí pro setkávání s rodiči?


Průvodce si ve vztahu k rodiči dokáže vymezit svůj osobní prostor.


Průvodce ve vztahu ke kolegům

V rámci profesních kompetencí respektuje soukromí kolegů a jejich osobnostní odlišnosti.


Respektuji individualitu svých kolegů, pokud není v rozporu s kvalitou a kvantitou jejich práce?
Přispívám svým chováním k dobrému klimatu v týmu? Nepřekračuji hranice role v rámci
profesionálního vztahu ke kolegům? Jsem ve vztahu ke kolegům dostatečně empatický/á?)


Průvodce v rámci tvůrčí spolupráce týmu komunikuje otevřeně a uplatňuje metody
konstruktivní kritiky.


Jsem poctivý/á a otevřený/á při řešení problému s kolegy? Umím vnímat a podpořit kvality
kolegů? Řeším problémy otevřeně a konstruktivně? Nevytvářím v týmu koalice? Jsem schopen/a a
ochoten/á spolupracovat s kolegy? Jsem schopný/á přijímat a zpracovat konstruktivní kritiku od
kolegů?


Průvodce si je vědom hranice profesních a osobních vztahů v týmu a aktivně se podílí na
dobré atmosféře týmu.


Dokážu podpořit a ocenit práci kolegů? Podílím se aktivně na vytváření dobré atmosféry týmu?


Průvodce ve vztahu k LDK Majoránek

Průvodce je dostatečně seznámen, souzní a jedná v souladu s filozofií, vzdělávacími cíli a
metodami LDK Majoránek
Průvodce aktivně přispívá svým jednáním k ochraně zázemí a trvale udržitelnému rozvoji,
pečuje o společný prostor i v okolí zázemí.


V LDK Majoránek, dne 1. 5. 2023