Příroda není místo, které bychom měli navštívit, je to domov. (Gary Snyder)
Identifikační údaje
Název a sídlo školy: Lesní dětský klub Majoránek, čp. 45 Božetice, 39901 Božetice
IČ: 05788226
Zřizovatel školy: Majoránek, z. s.
Jméno koordinátorky: Romana Koutníková
Platnost: od 1. 5. 2023
Kontakt:
Telefon: +420 773 153 192
E-mail: avk.majoranek@seznam.cz
Obecná charakteristika školy
Lesní dětský klub Majoránek zahál svou činnost v květnu 2023 a má celkovou kapacitu 16 dětí. Funguje jako heterogenní skupina max. 1 dětí na minimálně 2 průvodce.
Provoz Lesního dětského klubu probíhá v okolí bývalé hájovny Bečov, spadající pod obec Božetice, v okrese Písek. Území pokrývají četné komplexy lesů a luk, krajina je dále bohatě členěna množstvím remízů a mezí. V blízkosti hájovny protéká malý potok. Děti netráví čas pouze na jednom stálém místě, ale místa se mění podle aktuálního vzdělávacího programu a podle počasí (např. využití přirozeného krytu lesa při dešti).
Vnitřním zázemím je malá montovaná chatka. Jde o obdélníkovou stavbu s krytou teráskou, která slouží v chladných měsících k obědu, odpočinku a předškolní přípravě. Okolo chatky se nachází zahrada s množstvím jedlých keřů a stromů, za plotem navazuje dvorek s hospodářskými zvířaty ( slepice, holubi, ovce, miniprase, koně ).
Uvnitř chatky jsou dvě splachovací WC pro děti a jedno pro personál. Ke splachování se využívá užitková voda. Pitná voda je dovážena v barelech.
K poobědovému odpočinku dětí slouží matrace v chatce.
Ve vnitřním i venkovním zázemí školky jsou průběžně doplňovány pomůcky a hračky.
Charakteristika pedagogické koncepce
3.1 Filozofie klubu, vzdělávací cíle a záměry
Naše koncepce vychází z motta Příroda není místo, které bychom měli navštívit, je to domov (Gary Snyder). Náš klub uprostřed nádherné jihočeské přírody díky častému pobytu venku v přírodě učí děti přirozenou cestou tomu, že příroda je opravdu naším domovem, o který musíme pečovat, a ne pouhou kulisou našeho života.
Pedagogové jsou průvodci dětí, doprovází je na jejich cestě za poznáváním. Děti poznávají nejen své okolí, ale i samy sebe. Nenásilným způsobem rozvíjíme to, k čemu jsou děti přirozeně přitahovány.
Děti mají dostatek volnosti a svobody, ale zároveň s tím učí odpovědnosti. Je to svoboda a volnost v rámci jasně stanovených pravidel. Naším cílem je, aby děti pochopily daná pravidla a vnitřně se s nimi sžily. S dětmi jednáme respektujícím přístupem, ale zároveň je učíme, že ve vzájemném vztahu je nutné respektovat toho druhého.
Při řízených činnostech vycházíme z prožitkového učení. Nedržíme se striktně předem připravených plánů, ale máme otevřenou mysl a vítáme podněty a nápady, s kterými dětmi přijdou. Plánovaná řízená činnost se střídá s tzv. volnými týdny, kdy děti přicházejí samy s náměty na programy. V dětech je tak rozvíjena kreativita, samostatnost, učí se nalézat různá řešení při překonávání úkolů a potíží.
Pečujeme o všechny smysly, ať už jde o vjemy zrakové (estetické, barevné či světelné podněty), vjemy hmatové (každá věc může být důkladně hmatem prozkoumána, děti se mohou dotýkat nejrůznějších předmětů z různorodých materiálů), vjemy sluchové (hudba, vlastní zpěv či hra na nástroje, poslouchání
ptáků, dešťových kapek, větru a pod.), vjemy čichové (vůně při společném vaření, vůně v přírodě), či vjemy chuťové (při společném jídle cítíme chutě nejrozmanitějších potravin, kvalitního a chutného jídla, ochutnáváme jedlé plody, které nám příroda nabízí).
Mimořádný význam má pro nás příroda. Rytmus v průběhu školního roku vychází z rytmů přírody. Naším hlavním záměrem je, aby si děti vytvořily hluboký vztah k přírodě – byly k ní citliví tedy environmentálně senzitivní. Důraz klademe péči o volně žijící zvířata – v zimě přikrmujeme pravidelně ptáky – krmítka jsou zavěšena kolem Majoránku kde děti tráví hodně času. Dáváme kaštany, žaludy a seno do krmelců. Denním pobytem v přírodě přirozeně u dětí rozvíjíme schopnost umět se pohybovat v přírodním terénu, být zvyklý na různé venkovní teploty apod. Díky častému pobytu venku se děti v přírodě cítí klidně a uvolněně, umí si v ní odpočinout a ví na co si dát v přírodě pozor. Člověk s nízkou úrovní schopností pro kontakt s přírodou se v ní stresuje – představuje si nebezpečí, která nejsou reálná, prožívá nepohodlí, lecčeho se štítí.
3.2 Východiska pro vzdělávací činnost
Koncept lesních mateřských škol
Díky této inspiraci tráví děti většinu času venku v přírodě téměř za každého počasí. Děti ke hře využívají materiál, který jim nabízí sama příroda (klacíky, členitost terénu, potůček, přírodniny atd.). Tím jsou děti odkázány mnohem více samy na sebe, na vlastní schopnost tvořit, schopnost imaginace, sociální dovednosti, samostatnost…
Waldorfská pedagogika
Waldorfská pedagogika je inspirací k uvědomění si nepostradatelnosti denního řádu v životě dětí, ale také k rozvíjení vnímavosti k proměnám přírody během koloběhu roku. Pocit řádu a předvídatelnost některých dějů přináší do psychiky dítěte pocit bezpečí a stálosti věcí. Nedílnou součástí jsou pravidelné slavnosti, které přirozeně reflektují dění v přírodě. Na slavnosti jsou zváni rodiče, prarodiče, kamarádi dětí…
Montessori pedagogika
Pro děti je důležitý pocit svobody v rámci vymezených hranic. Malé děti se umějí o sebe postarat často daleko více, než si myslíme, ale potřebují k tomu čas a prostor, aby se to naučily. Pedagog je zde v roli aktivního pozorovatele, dává dítěti čas a prostor pro to, aby věci dokázalo udělat samo.
Respektovat a být respektován
Klademe důraz na respektující přístup v komunikaci místo mocenského a autoritativního přístupu k dítěti.
3.3 Jakými metodami práce toho dosahujeme?
V našem klubu nevyznáváme soutěživost. Podporujeme vztahy založené na spolupráci, respektu a úctě. Tyto vztahy pěstují pedagogové nejen vůči dětem, ale i mezi sebou a vůči rodičům.
V průběhu dne kromě řízených aktivit dáváme dětem dostatek prostoru pro volnou hru.. Volná hra rozvíjí kreativitu a tvořivost, Děti se díky volné hře mohou přirozeně učit od sebe navzájem, prožívat představy a díky ní zakoušet zážitky a situace, které by jinak nezakusily.. Mohou uplatnit jak svou fantazii, tak svou tvořivost, navazovat vztahy, učit se řešit konflikty, prožívat pocity sounáležitosti.
Uvědomujeme si, že volný čas dětí je již v předškolním věku často strukturován řízenými činnostmi odehrávajícími se v různých zájmových kroužcích, proto si myslíme, že je důležité, aby volná hra zastupovala podstatnou část denního programu v naší školce.
K řízeným činnostem děti motivujeme, povzbuzujeme, ale nenutíme. V řízené činnosti dáváme dětem prostor pro uplatnění jejich nápadů, mnohdy pak dosáhneme vskutku neuvěřitelných a překvapivých výsledků. Dítě pak zažívá radost z učení. Od dětí očekáváme spolupráci, mohou ale být jen pozorovateli.
V našem klubu máme věkově smíšený kolektiv dětí. Tím je přirozeně vytvořen prostor, který děti vede ke spontánnímu sociálnímu učení. Starší děti se učí pomáhat mladším, mladší děti se od svých starších kamarádů leccos nového naučí. Při činnosti ve skupině motivujeme děti ke spolupráci.
Při odpočinku je jeden průvodce spolu s dětmi, které odpočívají. Druhý průvodce se věnuje individuálně těm dětem, které v následujícím školním roce čeká vstup do základního vzdělávání. Ti jsou připravováni na vstup do školy rozvojem grafomotoriky, předmatematických představ, jazykových dovedností apod.
Předškoláci mohou i odpočívat při pohádce s mladšími dětmi, pokud si to přejí.
Podmínky vzdělávání
4.1 Materiální podmínky
Lesní dětský klub Majoránek funguje standardně jako jednotřídní heterogenní skupinou max. 16 dětí na minimálně 2 průvodce.
Jako vnitřní zázemí slouží montovaná chatka u bývalé hájovny a je využívána standardně jako pro odpočinek a oběd. Jsou zde uskladněné vzdělávací pomůcky, které průběžně obměňujeme. Zázemí je využívané hlavně v zimních měsících v době oběda, pro předškolní přípravy. Lze však využít kdykoliv během roku.
Ve vnitřním zázemí se nacházejí stolky a židličky, matrace, úložné prostory pro vzdělávání, pro ložní prádlo a věšáky na venkovní použité oblečení dětí a odděleně věšáky/šuplíky pro záložní oblečení.
Vybavení pro odpočinek dětí jsou přizpůsobena antropologickým požadavkům pro jejich správ vývoj, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadná a bezpečná. Pokud je možný odpočinek matracích na dřevěné pergole s vlastními dekami (v chladnějším počasí s vlastními spacáky) . V zázemí se využívají dětské matrace. Každé dítě má svou deku a polštářek.
Vybavení hračkami a pomůckami, náčiním, materiály a doplňky je průběžně obnovováno a doplnováno. Staré a nepotřebné pomůcky jsou průběžně vyřazovány.
Děti se svými výtvory podílejí na úpravě a výzdobě vnitřního i venkovního prostoru školky. Pro dětské práce byly přístupné dětem i jejich rodičům – většinu výtvarných prací a výrobků si děti odnášejí domů. Předškoláci si vytvářejí své portfolio předškolní přípravy.
Venkovní zázemí Majoránku i přilehlé komplexy lesů a luk zajišťují optimální využití venkovního prostředí v průběhu celého roku.
Všechny vnitřní i venkovní prostory splňují bezpečnostní a hygienické normy dle daných předpisů pro lesní mateřské školy.
Hračky, pomůcky, náčiní a další doplňky, jsou umístěny tak, aby na ně děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení.
4.2 Životospráva
Po rodině je právě školka tím, kdo dává dětem základ pro správnou životosprávu. Vedle zdravé a pestré výživy, pravidelného střídání aktivity a odpočinku, dostatku pobytu na čerstvém vzduchu, ohleduplnému vztahu k přírodě, klademe důraz na harmonické prostředí v naší škole, které je možné jenom tam, kde se k sobě chovají všichni s respektem a jsou k sobě vlídní. Uvědomujeme si, že nejlepší cestou k vytvoření takového prostředí je náš správný vzor.
Strava
Stravu pro Lesní dětský klub dodává externí dodavatel. LDK Majoránek nezajišťuje plné stravování, ale pouze obědy, proto je stravování upraveno Dohodou o náhradním stravování. Standardně nabízíme 2x týdně masitý, 1x týdně rybí a 2x týdně bezmasý oběd. Dodavatele obědů vybíráme s ohledem na náš požadavek vysoce kvalitních surovin (např. maso a mléčné výrobky z farmářských chovů, místní dodavatelé). Co nejvíce se snažíme vařit ze sezónní zeleniny a využívat místní zdroje pro nákup ovoce a zeleniny
Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava. Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány vhodné odstupy. Děti do jídla nenutíme, jídlo nabízíme. Během dne je k dispozici dostatek tekutin. Voda (nebo teplý nápoj), který je stále k dispozici, je dětem naléván do jejich vlastních termosek.
Dopolední přesnídávku a odpolední svačinku si děti nosí vlastní z domova. Rodiče jsou vždy na začátku roku informováni o vhodném složení přesnídávek a svačinek i vzhledem k ročním období.
Odpočinek
Poobědový odpočinek se odehrává v chatce na matracích, kde jsou děti přikryté vlastní dekou (spacákem) z domova, mohou mít u sebe vlastní polštářek nebo plyšovou hračku, což v dětech vyvolává pocit bezpečí.
Jsou plně respektovány individuální rozdíly. Odpočívat chodí všechny děti mimo předškoláků, po chvíli odpočinku ty děti, které nemohou usnout, mohou vstávat (cca 40 minut). Místo spánku je pak nabízena náhradní klidná činnost. Děti si kreslí, prohlížejí knihy, mohou vystříhávat, malovat atd., popřípadě si mohou jít hrát, pokud neruší spící děti.
Předškolní děti mají v době odpočinku menších dětí předškolní přípravu, pokud však chtějí, mohou odpočívat s ostatními dětmi.
Pohyb
Jelikož se děti v podstatě stále nacházejí ve venkovním prostředí, dostává se jim v potřebném množství pohybové aktivity, kterou si však mohou přizpůsobit vlastním potřebám a možnostem. Venkovní prostředí děti učí výborné dovednosti pohybu v terénu (i ve velmi těžkém terénu s překonáváním přírodních překážek jako jsou potok, padlé kmeny stromů, ostružiní, hustý jehličnatý porost apod.). Mimo přirozený pohyb při volné hře, řízených činnostech nebo při putování přírodou, neopomínáme ani cvičení s míči, švihadly apod., děti pravidelně cvičí dětskou jógu.
Vztah k přírodě
Rozvinout v dětech citlivý vztah k přírodě považujeme také za výchovu ke správné životosprávě. Je dokázáno, že děti, které tráví více času venku, jsou fyzicky aktivnější a méně u nich hrozí nadváha či obezita. Malé děti, které si hrají v přírodním prostředí, rychleji rozvíjejí hrubou motoriku. Pobyt v zeleni má celkový blahodárný účinek na lidské zdraví, zlepšuje fyzickou kondici a posiluje imunitní systém. K tomu, abychom mohli přírodu dobře vnímat, je důležitési k ní vytvořit vztah, pak dokážeme přírodě lépe porozumět, žít s ní v souladu a respektovat ji.
Děti se častým pobytem venku přirozeně učí poznávat přírodu, učí se poznávat byliny, které můžeme běžně na našich loukách potkat a jejich možné využití, učí se, že odpadky do přírody nepatří – průvodce má u sebe sáček, do kterého odpadky, které v přírodě s dětmi najde, ukládá a pak jej odnáší do příslušného kontejneru. Častým pobytem venku zažívají děti přirozené změny v přírodě, které přináší střídání ročních období.
4.3 Psychosociální podmínky
Menším počtem dětí ve skupině je přirozeně vytvářeno „rodinné“ prostředí, ve kterém jsou děti láskyplně přijímány a mohou se zde cítit bezpečně.
Chování dospělých LDK Majoránek k dětem vychází z úcty k dítěti a respektujícího přístupu.
Dospělí si hlídají, aby jejich chování bylo v souladu s jejich myšlením, tedy aby bylo pravdivé.
Dospělí Remízku si také plně uvědomují, že to, jaké jsou vztahy v týmu, může ovlivnit i fungování dětské skupiny. Proto spolu jednají a komunikují otevřeně a navzájem se respektují.
Snažíme se, aby si děti uvědomovaly zodpovědnost za své vlastní chování a viděly důsledky svého chování ve své komplexnosti. Zároveň se snažíme každé dítě poznat a pochopit motivy jeho chování. K tomu nám pomáhají rozhovory s rodiči a společně nacházíme možné cesty řešení.
Snažíme se vést děti tak, aby k sobě navzájem byly zdvořilí, uměly spolupracovat, dokázaly se vcítit do druhého, vzájemně se respektovaly a aby své konflikty mezi sebou uměly řešit samy.
Rodiče nově příchozích dětí mohou využít adaptační proces a usnadnit tak přechod dítěte do nového prostředí.
4.4 Organizace chodu
Denní řád Majoránku je dostatečně pružný, reaguje na individuální potřeby a aktuálně změněné potřeby, zároveň však dbáme na to, aby každý den měl jasný rytmus, který umožní dětem cítit se bezpečně. V průběhu dne probíhá předem připravená řízená činnost, ale zároveň dáváme velký prostor volné hře. Řízená činnost vychází z týdenního programu.
Děti mají dostatek prostoru pro spontánní hru a její dokončení. Aktivita a spontánnost jsou u dětí zvláště podporovány. Děti provádějí činnosti buď i individuálně, nebo v malých či velkých skupinách. Dětem je zajištěno dostatek soukromí, potřebují-li ho. Při plánování činností se vychází z potřeb a zájmů dětí.
Provoz školy začíná v 7.30 a končí v 16.00 hodin. Děti přicházejí/přijíždějí do školky postupně mezi 7.30 a 8.15 hodinou. Rodiče nebo osoby k tomu oprávněné si vyzvedávají děti po obědě mezi 12.00 a 12:30 nebo odpoledne od 15.00 do 16.00 hodin.
Harmonogram dne
-
7:30 – 8:15Příchod dětí
-
8:15 – 8:30Krmení domácích zvířat
-
8:30 – 9:00Hygiena, svačina
-
9:00 – 9:15Přivítání v kruhu, seznámení, co nás během dne čeká
-
9:30 – 10:30Putování, volná hra
-
10:30 – 10:45Volná hra, přesun k zázemí
-
10:45 – 11:15Činnost řízená pedagogem
-
11:15 – 11:30Hygiena, příprava na oběd
-
11:30 – 12:00Oběd, úklid po obědě
-
12:00 – 12:30Vyzvedávání dětí s půldenní docházkou
-
12:30 – 14:00Poobědový odpočinek (čtení), klidové aktivity, předškolní příprava + logopedická prevence
-
14:00 – 14:30Odpolední aktivity, volná hra
-
14:30 (14:45) – 15:00Odchod k místu, kde si děti vyzvedávají rodiče
-
15:30 – 16:00Čekání na rodiče, volná hra
4.5 Řízení Lesního dětského klubu Majoránek
Koordinátorka LDK Majoránek je jedním z průvodců klubu a zároveň přebírá zodpovědnost za chod klubu, na které se ale podílí celý tým průvodců.
Pedagogickou koncepci vypracovává celý pedagogický tým Majoránku.
Důležité změny a potřeby řeší koordinátorka společně s ostatními pracovníky při pedagogických poradách. Kolektiv všech zaměstnanců Majoránku pracuje jako jeden tým.
Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny v pracovní náplni každého pracovníka.
4.6 Personální a pedagogické zajištění
V Lesním dětském klubu Majoránek jsou každý den přítomni minimálně dva dospělí průvodci. Naši průvodci se podle svých možností dále sebevzdělávají, všichni se pravidelně školí v první pomoci. Hojně využívané jsou kurzy a školení od Asociace lesních mateřských škol i různé kurzy akreditované MŠMT (např. kurz logopedického asistenta apod.).
4.7 Spoluúčast rodičů
Spolupráce s rodiči funguje na vztahu otevřené a respektující komunikace a vzájemné důvěry.
Komunikace s rodiči probíhá formou osobní – při předávání dětí, na třídních schůzkách a na slavnostech
emailem (pravidla pro emailovou komunikaci jsou upřesněna ve Smlouvě o péči) telefonicky (pravidla pro tel. komunikaci jsou upřesněna ve Smlouvě o péči).
Rodiče se mohou podílet na aktivitách školky doprovod – při výletech. Společné brigády pro školku.
Rodiče 1 x týdně dostávají informativní zprávu tzv. ohlédnutí – co děti během předešlého týdne ve školce zažily a zároveň jsou informováni o případných výletech, termínech slavností, rodičovských schůzkách apod.
Pedagogové vždy chrání soukromí rodiny. Informace, které se dostanou pedagogům od dětí, nejsou šířeny dále.
S rodiči jednajíprůvodci ohleduplně a taktně, protože pracují s důvěrnými informacemi.
Rodiče jsou požádáni, aby své postřehy (vše, co jim leží na srdci) bezprostředně sdělovali, ať osobní komunikací přímo s pracovníkem Majoránku, nebo přes emailovou komunikaci na klubový email, do kterého mají všichni pracovníci Majoránku přístup, případně přes klubový WhatsApp.
4.8 Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálně vzdělávacími potřebami
V našem LDK se snažíme vytvořit optimální podmínky k rozvoji osobnosti pro všechny děti, tedy i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Myslíme si, že integrace do běžného kolektivu dětí zamezuje u dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami jeho případné izolaci od vrstevníků. Naším cílem je tyto děti přivést k co největší samostatnosti a rozvíjet vzájemnou komunikaci.
Na základě individuální domluvy s rodiči můžeme přijmout i dítě s fyzickým či jiným znevýhodněním.
4.9 Podmínky vzdělávání dětí od 2 do 3 let.
Dvouleté děti jsou přijímány po předchozím adaptačním procesu, během kterého se zjišťuje, zda je konkrétní dvouleté dítě schopné zvládnout pobyt v LDK, který je fyzicky náročnější než běžná MŠ či dětská skupina
Prioritou pro děti v tomto věkovém období podle nás není vzdělávání, ale adaptace na jiné společenství, než je rodina, a to především prostřednictvím hry. Učení probíhá přirozeně nápodobou.
Vzdělávací obsah
Vzdělávací nabídku v našem klubu dělíme do několika hlavních bloků. Tyto bloky se v průběhu roku prolínají, nejsou řazeny chronologicky, průvodci je rozpracovávají do třídních vzdělávacích plánů, zde se vzájemně prolínají a zároveň se s nimi pracuje podle aktuální situace.
5.1 JÁ
Charakteristika:
Každé dítě vnímáme jako jednotlivce s rozličnými potřebami. Respektujeme jeho tempo při nabývání nových schopností, dovedností… Nepodporujeme soutěživost,všechny činnosti tedy směřujeme tak, aby při nich nedocházelo k srovnávání dětí.
- Čeho chceme dosáhnout:
- prohloubení vyjadřovacích schopností
- učit se správně chovat nejen k sobě samému, ale i k lidem v mém okolí uvědomit si, že každý jsme jedinečný
- poznat lépe svoje tělo
- poznat jaké jsou moje smyslové, pohybové a umělecké možnosti
- Co dětem nabízíme:
- smyslové hry zaměřené na – hmat, sluch, čich, chuť, zrak, rovnováhu
- rozvoj hrubé motoriky v přírodním terénu – zahrnuty jsou zde nelokomoční pohybové činnosti a lokomoční p. č.
- volná hra, prosociální hry, komunitní kruh
- činnosti, při kterých vnímáme vlastní tělo – mimo jiné dětská jóga učit se rozlišovat zlo a dobro
- činnosti vyžadující samostatné vystupování, vyjadřování, rozhodování sebehodnocení
- aktivity podporující vzájemné sbližování a kamarádství
- Co se děti naučí:
- poznat lépe své tělo, vnímat své potřeby a poznávat, co je pro nás zdravé a co nebezpečné
- umět se domluvit s ostatními dětmi – říci svůj názor, umět ve skupině spolupracovat
- uvědomit si nejen svá práva, ale i práva druhých a respektovat je, umět vyjádřit souhlas i nesouhlas, případně říci „NE“
- mít zdravé sebevědomí
- vyjadřovat samostatně své pocity, prožitky, zájmy i potřeby – porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
- dodržovat dohodnutá pravidla – děti rozumí jejich smyslu a chápou potřebu je zachovávat
5.2 JÁ A LIDÉ KOLEM MĚ
Charakteristika:
Každý z nás někam patří. Jsme součástí různých skupin lidí – rodina, kamarádi ve školce, vesnice či město, kde žijeme,… Poznáváme naši společnost a pravidla, která v ní fungují.
Čeho chceme dosáhnout:
seznámit se s pravidly společenského soužití a spoluvytvářet je
vytvářet pozitivní vztahy k sobě navzájem – rozvoj prosociálního chování mezi dětmi
vytváření prosociálních postojů – rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu
sledování života člověka
vnímání a aktivní prožívání toho, co se děje kolem nás, projevování svých pocitů
uvědomovat si, že přesto, že se mezi sebou lidé různě odlišují, je důležité se navzájem respektovat
- Co dětem nabízíme:
- rozhovory o tom, kdo patří do naší rodiny, vztahy a spolupráce v rodině, povolání rodičů
- seznamování a procvičování říkadel, básní, písní, tanečků
- společné aktivity – akce s rodiči, vystoupení dětí, divadlo, výstavy, návštěvy…
- umělecké ztvárnění prožitku – výtvarné, řečové… dramatická improvizace
- komunitní kruh
- volná hra
- povídáme si o významných dnech a různých mezinárodních dnech v průběh roku
- Co se děti naučí:
- projevovat zájem o své okolí
- osvojí si základní vědomosti o rodině
- umí se orientovat v povolání, má znalosti o osobách, které jej provádějí, ví, čím jsou tyto
- osoby charakteristické a jaké nástroje potřebují ke své práci
- uvědomovat si, že patřím do tohoto světa, jsem jeho součástí a mohu jej ovlivnit
- uvědomovat si, že mezi námi žijí i lidé s rozličnými handicapy a že je to přirozené
5.3 PŘÍRODA JE NAŠÍM DOMOVEM – JSME JEJÍ SOUČÁSTÍ – aneb Země je ze mě
Charakteristika:
Příroda je naším domovem, bohužel naše civilizace to mnohdy opomíjí. Často zapomínáme, že jsme její součástí a že jsme na ni závislí. Zároveň je příroda závislá na našem chování vůči ní. Abychom přírodě porozuměli, je potřeba s ní navázat vztah a pochopit, že je potřeba se k přírodě chovat s respektem a žít s ní co nejvíce v souladu. Potom, co toto zvládneme, naučíme si vážit jejích darů, budeme se k přírodě chovat šetrně, abychom ji neničili. Častý pobyt v přírodě nás přivede do harmonie s přirozenými rytmy přírody v průběhu roku.
- Čeho chceme dosáhnout:
- seznamování se a prohlubování znalostí o rostlinách a jejich využití základní poznatky o Zemi, vesmíru
- vnímání změn v přírodě v jednotlivých ročních obdobích uvědomění si existence živé a neživé přírody
- sledování života v základních ekosystémech, ve kterých se během pobytu ve školce pohybujeme – les, louka, rybník…
- vytváření elementárních poznatků o zeměkouli, o vesmíru, vnímat rytmy dne, týdne, měsíce a roku
- seznamování se a prohlubování znalostí o rostlinách a jejich využití
- podílení se na péči o rostliny a vnímání, co rostlina ke svému růstu potřebuje (bohužel nemáme vhodný pozemek k rozsáhlejšími pěstování zeleniny, bylin, ovoce, přesto máme alespoň malý záhonek na kraji Remízku, kde se mohou děti aktivně účastnit procesu péče o půdu, setbu, pěstování a následné sklízení)
- získávání a osvojování si nových poznatků ze života zvířat – umět být ke zvířatům ohleduplný
- Co dětem nabízíme:
- každodenní pobyt v nádherné jihočeské přírodě
- četba, vyprávění pohádek a příběhů s environmentální tematikou využití říkadel, básní a písní s tématikou z přírody
- různé výtvarné techniky s přírodní tematikou, land art pozorování počasí, okolní přírody
- volná hra v přírodě
- hry s environmentální tematikou třídění odpadu
- experimenty s vodou
- práce s přírodními materiály
- přímé pozorování živočichů v jejich přirozených podmínkách využití rostlinných materiálů ke hrám i k výzdobě
- péče o rostliny na záhonku
- přikrmování zvířat v zimních měsících
- hry zviditelňující vzduch (hry s bublinami, peříčky, větrníkem, listy…)
- Co se děti naučí:
- rozlišovat co je pro životní prostředí dobré a co mu naopak škodí chápat význam třídění odpadu
- chápat nutnost ochrany přírody a životního prostředí nebýt lhostejný a správně jednat
- poznat, pojmenovat a rozlišovat jednotlivé rostlinné druhy vědět, co rostlina potřebuje k růstu a čím je užitečná
- znát i jedovaté rostliny
- mít povědomí o tom, že jsme také součástí přírody, a tudíž o ni musíme pečovat a chránit ji, abychom ji nadále mohli využívat a těšit se z ní
5.4 TRADICE V SOULADU S PŘÍRODNÍMI RYTMY
Charakteristika:
V průběhu roku znovuoživujeme různé svátky, které byly pro naše předky přirozenou součástí jejich životů. Společně tak poznáváme různé tradice a zvyky typické pro naši kulturu. To vše v průběhu roku, v rytmu měnící se přírody. Oslava těchto svátků pomáhá orientovat se v čase a souvislostech, které je k pojí k přírodě.
Čeho chceme dosáhnout:
vnímat pravidelný rytmus přírody
seznámit se s tradicemi našich předků užít si radost ze společného slavení
- Co dětem nabízíme:
- Michaelská slavnost – děti ve školce si prožijí překonání vlastního strachu při boji s drakem. Posílí tak schopnost čelit překážkám a nebezpečí. Společně s rodiči si pak užijí radost ze společného pouštění draků.
- Martinská slavnost – prožitek zkracujícího se dne. .Sv . Martin jako symbol lidského soucítění, vzájemné pomoci a úcty. . Tento den si počkáme ve školce na příchod tmy a společně se vydáme s vlastnoručně vyrobenými lucerničkmi na malé večerní putování.
- Svatý Mikuláš – navštíví děti, poslechne si písně a básničky a obdaruje je zdravým mlsáním.
- Advent – prožitek nálady adventního času zamyšlení,– tajemství, cesta k porozumění druhému člověku, vnitřní ztišení jako prostor pro druhého. Vánoce jako symbol příchodu nového života po období odumření (návrat Slunce, zrození světla z temna noci).
- rukodělné práce s vánoční tematikou, poslech adventních příběhů, rukodělné činnosti vánoční tematikou
- návštěva Kláštera Bratří premonstrátů a výstavy betlémů v klášterním muzeu
- adventní spirála s darováním světla jako symbol naší cesty dovnitř, do našeho nitra někam hluboko, kde je ukryté světlo, které lze vynést na povrch a kterým můžeme prosvětlit sami sebe i všechno kolem nás
- Tři králové – tento poslední vánoční svátek s dětmi v královských korunách a hábitech procházíme za zpěvu tříkrálové písně krajinu.
- Masopust – symbol živelnosti – cesta sebevyjádření, seberealizace, pocitu dostatku („hodování”) a radosti, podpora nápadů a experimentování, prožívání různých rolí. Užijeme si veselí ve vlastnoručně vyrobených maskách. Vtip a humor budeme hledat i v nonsensových básních.
- Hromnice – v toužebném očekávání příchodu jara a první bouřky si vyrobíme svíčku hromničku, která nás i naše zázemí před bouřkou ochrání. Vyslovíme prosbu za plodnost a úrodu.
- Období půstu – Půst je čtyřicetidenní období očisty našeho těla i mysli. Střídá dobu masopustního veselí. S dětmi v týdnu prožíváme kouzlo postních nedělí. Připravujeme tradiční pokrmy, hovoříme o myšlenkách, hodnotách
- Pučálka neboli černá neděle – klíčíme hrách, možná pak v lese potkáme bábu Pučálnici, která nám přinese výtečnou pučálku z naklíčeného hrachu.
- Pražná neděle – s dětmi připravujeme tradiční pražmo.
- Kýchavá neděle
- Družebná neděle – věnujeme se přátelství.
- Smrtná neděle – vyrábíme Moranu a pálíme na ohni. Pohřbíváme zimu i to temné v nás.
- Květná neděle – poslední neděle před Velikonocemi, oslavujeme natrháním kočiček, symbolu radosti a naděje.
- Velikonoční svátky – v průběhu svatého týdne se věnujeme velikonočnímu tvoření, sejeme osení, pleteme pomlázky, hledáme první rašící bylinky.
- Filipojakubská noc – děti samy připraví hranici na oheň, ten pak společně zapálíme jako symbol očištění od zlé moci
- Otevírání studánek – společné symbolické vyčištění pramene po dlouhé zimě
- Co se děti naučí:
- seznámení se různými legendami
- uvědomění si důležitosti překonat svůj vlastní strach, pochopit, že pomoc lidem v nouzi by měla být přirozenou součástí našich životů uvědomit si radost ze společného sdílení a slavení s ostatními lidmi
- uvědomění si střídání ročních období ve vztahu k jednotlivým svátkům
5.5 POZNÁVÁME SVĚT
Charakteristika:
Naše Země je velice rozmanitým místem. Na cestě kolem světa můžeme nacházet nejen rozličné krajiny, ale také zde žijí lidé různých kultur, někdy ve velmi odlišných podmínkách, než jsou ty naše. Prozkoumáme tyto jiné kultury, zvyklosti, krajiny a budeme žasnout nad rozmanitostí světa, přírody a lidí.
- Čeho chceme dosáhnout:
- vytvářet povědomí o existenci jiných kultur seznámit se s pojmem tolerance
- seznámit se s rozličností naší planety
- Co dětem nabízíme:
- prohlížení rozličných encyklopedií čtení příběhů z jiných kultur
- v zimě stavba iglú
- tanec – radost z pohybu
- smyslové experimenty
- dramatizace
- rukodělné činnosti
- Co se děti naučí:
- uvědomí, že existují jiné národy
- pochopení, že každý máme na této planetě své místo vnímat odlišnost jiných kultur a jiných krajin
Organizace vzdělávání
Děti jsou přijímány zpravidla ve věku od dvou až tří do šesti až sedmi let a jsou ve skupince 16 dětí/2 průvodce . Každý den jsou přítomni minimálně 2 dospělí průvodci.
Odpovědnou osobou za správný proces přijímání dětí je koordinátorka Lesního dětského klubu Majoránek.
7. Evaluační systém
Tím, že pracujeme vždy ve dvojicích – nejčastější formou denní evaluace pracovníků navzájem v součinnosti s autoevaluací. Hodnocení lze řešit i na společných schůzkách, které bývají obvykle 1x za měsíc, případně častěji dle potřeby. Výstupy ze schůzek se provádí formou písemného zápisu, který je v elektronické podobě uložen na Google disku a všichni průvodci ho získávají mailem. V lednu a červnu vypracovávají průvodci autoevaulační formulář (příloha č. 4).
Další částí evaulace je vyhodnocení měsíčního celku, na kterém se podílejí všichni průvodci a zaznamenávají ho do složky „ Hodnocení“ na Google Disk. Tato evaluace probíhá po skončení měsíce nebo po skončení jednotlivých témat a zaznamená postřehy z jednotlivých aktivit, naplnění stanovených cílů a „úspěšnost“ daného plánu u dětí.
Evaluace týdenních vzdělávacích plánů dále probíhá průběžně ústní formou mezi všemi průvodci, případně e-mailovou komunikací.
Minimálně 3x za rok dochází k vyplnění Podrobného přehledu o individuálním rozvoji a učení dítěte (příloha č.3). Je ustanovena funkce klíčového pracovníka, který má na starosti vždy několik dětí a u těchto dětí vypracovává přehled jejich o individuálním rozvoji a učení.
Rodiče mají minimálně jednou za pololetí nárok domluvit si v předem nabízených termínech konzultaci s průvodci.
Ceníme si jakékoliv zpětné vazby od rodičů. Rodiče se mohou vyjádřit kdykoliv průběhu roku
při osobním kontaktu, emailem či telefonicky. Na závěr roku mají možnost se vyjádřit anonymně zodpovězením otázek v dotazníku (příloha č. 5). Dotazník se může každý rok drobně lišit, dle našich aktuálních potřeb (co potřebujeme zjistit).
Na závěr školního roku dojde k přehodnocení pedagogické koncepce a pokud je třeba, jsou změny písemnou formou zaznamenány.
Příloha č. 3: Přehled rozvoje učení žáka
Příloha č. 4: Autoevaluace pro pedagogy
Příloha č. 5: Ukázka Dotazníku pro rodiče na konci školního roku 2024/25
Milí rodiče, vzhledem k tomu, že je školkový rok téměř za námi, zajímá nás, jak jste byli s Majoránkem spokojeni.
Vytvořili jsme proto dotazník a budeme rádi, když v něm vyjádříte své názory. Pozitivní reakce potěší, kritika nám umožní se zlepšit!:) Dotazník je anonymní. Děkujeme Vám za vyplnění dotazníku.
Povinné pole Jak hodnotíte vnitřní zázemí a zázemí Majoránku. Napadá Vás, co by se dalo vylepšit. Je něco, co Vám vadí?
Vaše odpověď
Cítíte se dostatečně informováni o tom, co se v Majoránku děje, či co se plánuje? Pokud ne, co potřebujete k tomu, abyste byli informováni dobře?*
Ano
Ne
Zde se můžete rozepsat více
Vyhovuje Vám, že s dětmi jezdíme na výlety, i přesto, že je někdy potřeba děti vyzvednout
dříve nebo je dovézt na jiné místo než do Božetic?*
ano
Ne
Zde se můžete rozepsat více
Otázka pro rodiče dětí v povinném předškolním roce. Myslíte si, že jsou Vaše děti adekvátně
připravovány pro vstup do školy?
Ano
Ne
Zde se můžete rozepsat více
Dostáváte potřebné informace a zpětnou vazbu o pokroku, chování a rozvoji dovedností
Vašeho dítěte?*
Ano
Ne
Zde se můžete rozepsat více
Jste spokojeni s nabídkou obědového menu? Pokud ne, co byste uvítali (napište do sekce
„jiná“)?*
Ano
Ne
Zde se můžete rozepsat více
Zamyslete se, co by Majoránek mohl pro Vaše děti ve své práci zlepšit, jaké jsou Vaše podněty a připomínky?*
Vaše odpověď
Chcete nám na závěr sdělit něco, na co jsme se opomněli zeptat?